Tenaga nuklear tidak wajar untuk Malaysia

S.M. Mohamed Idris

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Sahabat Alam Malaysia (SAM) membantah pembinaan loji tenaga nuklear di Malaysia.

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah menyuarakan bantahannya berhubung tenaga nuklear di Malaysia dan mengemukakan isu pembuangan sisa radiaokatif di Perak. Bagaimanapun mantan PM itu dilaporkan tidak menyedari di mana sisa itu ditanam. Sikap tidak pedulinya itu amat malang sekali kerana sebagai pemimpin, Dr Mahathir seharusnya mengetahui lokasi berbahaya itu memandangkan ia masih dianggap tidak selamat.

Kemudahan penyimpanan jangka panjang sisa radioaktif itu terletak di Banjaran Kledang, Perak. Sisanya dihasilkan daripada kilang Asian Rare Earth (ARE) di Kampung Baru Bukit Merah, berdekatan Ipoh. Kilang ARE itu mula beroperasi pada 1982 untuk mengeluarkan yttrium (nadir bumi) daripada monazite (yang diperolehi daripada amang, hasil sampingan lombong bijih timah). Sisa radiaoaktif itu merupakan harta milik Kerajaan Negeri Perak.

Perjuangan alam sekitar yang panjang untuk keadilan dan kesihatan berikutan komuniti Kampung Bukit Merah yang terjejas oleh radiasi daripada pembuangan sisa yang tidak sempurna. Kes leukemia dalam kalangan kanak-kanak, kanser, keguguran, keracunan plumbum amat tinggi berbanding jangkaan insiden di Malaysia. Kilang ARE akhirnya ditutup pada 1990-an tetapi legasi toksiknya kekal dalam bentuk sisa radioaktif.

Dengan rekod buruk itu dan kesannya yang besar terhadap alam sekitar, kesihatan awam dan keselamatannya, kami amat prihatin berhubung usaha kerajaan Malaysia untuk membina loji tenaga nuklear di negara ini.

Berikut adalah beberapa alasan kenapa kita tidak seharusnya memilih tenaga nuklear yang merupakan sumber tenaga mahal, mencemarkan dan berbahaya:

Kesan Kesihatan

Reaktor nuklear mempunyai kesan terhadap kesihatan awam dan alam sekitar yang amat serius. Udara dan air yang tercemar dengan radioaktif dikeluarkan melalui operasi semua reaktor nuklear. Pelbagai isotop radioaktif dilepaskan dengan pelbagai kimia dan radioaktif yang sesetengahnya amat toksik dan ada yang tidak malah sesetengah daripadanya amat radioaktif berbanding yang lain, sesetengahnya bertahan hanya beberapa minit manakala ada yang boleh bertahan sehingga berbilion tahun.

Satu kajian di Mainz, Jerman menunjukkan risiko mendapat kanser, terutamanya leukemia, semakin meningkat dalam kalangan kanak-kanak yang membesar di persekitaran stesen tenaga nuklear. Hasilnya menunjukkan risiko yang tinggi untuk mendapat kanser jika kanak-kanak itu tinggal dalam lingkungan kurang daripada 5 km di sekitar loji tenaga nuclear. Terdapat 77 kes kanser (60% lebih daripada yang dijangkakan dalam nilai statistik biasa) dan 37 kes leukemia (117% lebih daripada yang dijangkakan). [http://www.bfs.de/en/bfs/druck/Ufoplan/4334_KIKK.htm].

Sisa Radioaktif


Rantaian nuklear bermula dengan perlombongan uranium, aktiviti mencemarkan yang menjejaskan sebahagian besar kawasan. Bijih uranium boleh mengandungi serendah 500 gram uranium yang boleh diperolehi bagi setiap per sejutan gram tanah. Sejumlah besar batuan perlu digali, dihancurkan dan diproses menggunakan bahan kimia untuk mengeluarkan uranium. Sisa yang tinggal atau amang, masih mengandungi sejumlah besar radioaktiviti dan sering disimpan dalam keadaan yang buruk, mengakibatkan pencemaran permukaan dan air bawah tanah.

Sisa radioaktif dihasilkan berterusan dalam reaktor. Sisa nuklear paras tinggi (juga dipanggil sinaran atau bahan bakar “spent”) yang lebih radioaktif apabila batang bahan bakar dimasukkan ke dalam reaktor. Sisa ini boleh membunuh sehingga mereka yang berdiri berdekatan dengannya tanpa sebarang pakaian perlindungan boleh menyebabkan kematian dalam tempoh beberapa minit. Sisa ini amat berbahaya sehingga bertahun-tahun lamanya dan tiada teknologi yang wujud untuk mengasingkannya bagi tempoh yang lama.

Batang bahan baker simaran ini disimpan dalam kolam penyimpanan di dalam bangunan reaktor. Jika seseorang secara tidak sengaja mengeluarkan air daripada kolam itu, bahan bakar “spent” itu secara spontan akan mencetuskan kebakaran dan kebakarannya tidaka akan dapat dikawal dalam beberapa hari, melepaskan bahan yang amat radioaktif. Di samping itu, dalam kes kebocoran, apakah yang akan berlaku kepada air yang tercemar dengan radioaktif itu? Ke manakah jumlah air yang banyak itu akan mengalir?

Satu lagi jenis sisa ialah sisa radioaktif paras rendah yang merupakan sisa radioaktif daripada reaktor. Sejumlah besar sisa ini perlu ditanam dan dalam tempoh beberapa tahun ia mungkin akan bocor dan mencemarkan air bawah tanah.

Kebocoran dan kemalangan reaktor

Daripada semua teknologi penjanaan elektrik, tenaga nuklear merupakan salah satu yang mampu menyebabkan bencana kemalangan. Adakah Malaysia mempunyai kemampuan untuk menangani bencana seperti kebocoran atau keleburan reaktor? Adakah orang ramai sanggup menerima risiko ini apabila tenaga alternatif yang lebih selamat dan murah boleh diperolehi?

Walaupun kemungkinan letupan nuklear adalah kecil, terdapat risiko ketara berhubung keleburan dan letupan kimia dan wap. Ini akan membawa kepada pengeluaran sebahagian besar inventori radioaktif. Contohnya pada 1979, kombinasi kegagalan teknikal dan kesilapan pengendali telah membawa kepada kehilangan penyejukan dan bahagian utama stesen tenaga nuklear di Three Mile Island, Amerika Syarikat telah melebur dan sejumlah radiasi yang terhad dikeluarkan.

Kemalangan yang paling buruk adalah di stesen tenaga nuklear Chernobyl, Ukraine pada 1986. Kombinasi kesilapan pengendali, prosedur keselamatan yang tidak mencukupi dan rekabentuk reaktor yang buruk telah membawa kepada letupan wap dan hidrogen telah mengeluarkan bahan radioaktif dalam jumlah yang besar di seluruh Ukraine, Belarus dan sebahagian Eropah. Berjuta orang di bahagian hemisfera utara menderita dan terus menderita akibat bencana Chernobyl akibat pendedahan kepada radiasi.

Suruhanjaya Kawalan Nuklear Amerika Syarikat telah melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 27 daripada 104 reaktor berlesen di Amerika kini mengalami kebocoran tritium radioaktif. Kes paling buruk yang dilaporkan ialah Entergy’s Vermont Yankee. Pencemaran paras tinggi ditemui dalam perigi ujian di sekitar reaktor, dan pakar percaya Sungai Connecticut menghadapi risiko yang serius.

Air yang digunakan membahayakan hidupan akuatik

Reaktor memerlukan sejumlah besar air penyejuk, sebab itulah kenapa ia sering terletak berdekatan dengan sungai, tasik atau lautan. Kemusnahan awal hidupan marin dan ekosistem datangnya daripada pengambilan air ke reaktor nuklear. Hidupan marin yang terdiri daripada larva ikan sehinggalah kepada organisma mikroskopik planktonik yang penting kepada ekosistem lautan, disedut ke dalam sistem penyejukan reaktor. Sesetengah binatang ini mati apabila terperangkap dalam penapis, besi penghadang dan struktur lain. Sejumlah besar sisa air yang dikeluarkan pada suhu yang panas berbanding air biasa yang mengalir juga akan menjejaskan hidupan akuatik.

Mahal

Tenaga nuklear adalah yang paling mahal dalam bentuk tenaga dan tidak dapat wujud tanpa subsidi yang besar. Memandangkan ia begitu mahal untuk membinanya, harga elektrik yang dihasilkannya juga akan menjadi lebih tinggi. Di samping itu, sebahagian besar wang perlu dibelanjakan dan mengumpulkan sejumlah besar kadar faedah sebelum mendapat sebarang hasil. Adakah kos ini akan dipindahkan kepada pengguna melalui kenaikan harga?

Tenaga nuklear juga akan diberikan subsidi yang besar tetapi kebanyakan subsidi ini adalah tersembunyi. Contohnya industri nuklear tidak membayar kos insurans sepenuhnya terhadap bencana kemalangan seperti Chernobyl. Subsidi lain bagi industri ini ialah apabila Kerajaan Persekutuan biasanya terpaksa membayar ganti rugi apabila berlakunya kebocoran atau kemalangan.

Pengeluaran gas rumah hijau

Penyokong tenaga nuklear menyatakan pengeluaran gas rumah hijau boleh dikurangkan. Reaktor nuklear, yang menghasilkan tenaga berasaskan pembelahan atom uranium, tidak mengeluarkan gas rumah hijau secara langsung (GHG). Walau bagaimanapun, setiap langkah pusingan bahan bakar nuclear, daripada perlombongan dan pemerosesan bijih uranium, untuk fabrikasi bahan bakar dan pembinaan reaktor, daripada pemprosesan semula bahan bakar “spent” kepada pelupusan dan penyimpanan sisa, melibatkan pengeluaran termasuk GHG.

Alternatif

Tenaga nuklear tidak perlu sama sekali. Kita mestilah memperbaiki kecekapan tenaga dan mengurangkan aktiviti karbon yang tinggi di bidang seperti pengangkutan. Pakar tenaga di Institut Rocky Mountain dan di mana sahaja menganggarkan bahawa berjuta dolar dilaburkan dalam meningkatkan kecekapan yang boleh menjimatkan sehingga tujuh kali tenaga berbanding yang dilaburkan dalam loji nuklear yang boleh dihasilkannya, serta menghasilkan 10 kali lebih banyak pekerjaan tetap.

Di seluruh dunia, orang ramai mula menyedari bahawa terdapat alternatif yang boleh diperbaharui, selamat dan murah berbanding nuklear. Menggabungkan langkah kecekapan tenaga dan pembangunan tenaga yang boleh diperbaharui boleh menghapuskan sebarang justifikasi bagi tenaga nuklear. Sehubungan itu, kami menggesa Kerajaan Malaysia supaya membatalkan rancangan pembinaan loji tenaga nuklear.

**Penulis adalah Persatuan Pengguna Pulau Pinang dan Sahabat Alam Malaysia

No comments: